nikkidownunder.reismee.nl

Werken op de farm, de laatste dagen in Australië en nu op BALI!

Hey allemaal!!


Het heeft erg lang geduurd voordat deze blog online kwam maar dat komt omdat ik eigenlijk nog maar 1 blog zou schrijven, dus helemaal aan het einde van mijn reis. Maar doordat ik nu al zoveel te vertellen heb, doe ik er toch nog maar eentje extra dus daar komt ie dan.......


Inmiddels zit ik alweer een volle week op Bali, in Indonesië. Ik ben zooo aan het genieten en relaxen. Maar eerst even terug naar Australië, anders begrijpen jullie er niks meer van want ik was in mijn laatste blog net aangekomen op de farm waar we gingen werken. Dus even terug naar 25 september.


Op 25 september kwamen we (Lois en ik) aan in Pinnaroo, dat ligt 3 uur van Adelaide af. Na een geweldige tijd aan de oostkust, was het nu weer tijd voor werken. We hadden niet alleen weer wat geld nodig, maar ik zelf had ook de dagen nodig voor mijn second year. Zoals ik het er al eerder over had gehad, moet je voor je second year 88 dagen farmwork doen. In het begin van mijn reis had ik al iets langer dan 2 maanden op een farm gewerkt in Kersbrook, dat ligt een uurtje van Adelaide af. Daarna ben ik een tijdje gaan reizen en nu ben ik de rest van mijn dagen gaan afmaken.


We zijn terecht gekomen op een aardappelfarm waar we 5 of 6 dagen werkte in de week. Het werk was erg zwaar. Je kon ingedeeld worden buiten, dan werkte je op het land of je kon binnen werken en dan werkte je in de shed. Als je buiten moest werken, dan werkte je in een rijdende machine. Het is een beetje lastig om uit te leggen maar het werk wat we deden was aan een lopende band waarop de aardappelen rolde en wij dan de stenen, modder, takjes, bladeren etc moesten uitpikken en weggooien. Soms kwam er erg veel aarde tegelijk en moest je heel snel zijn, veel voorover bukken en dat was dan erg pijnlijk voor je rug. Ook was het vaak erg warm en kwamen er dan veel vliegen, wat natuurlijk enorm irritant is. Het werk binnen was niet veel beter, eigenlijk was het hetzelfde werk maar was je meer bezig met het controleren van de aardappelen, de rotte aardappelen ertussen uit halen. Binnen en buiten was dus beide gewoon kut werk, om maar even netjes te zeggen.


Ik heb er vaak over nagedacht om te stoppen omdat ik het werk echt niet leuk vond en het gewoon erg zwaar was soms. Daarintegen haalde ik met dit werk wel me second year en verdiende we erg goed. Het huis waar we in woonde was ook erg mooi, alles nieuw. Dus altijd weer fijn om thuis te komen. Uiteindelijk hebben we het samen volgehouden en ben ik achteraf blij dat we dit hebben gedaan. We zijn op deze farm 6 weken gaan werken in totaal. We hebben dagen gehad waarop we 15 uur gewerkt hadden, tot 2.00 s' nachts op het land bezig waren. Hele warme dagen gehad maar ook hele koude. Het waren dus niet de leukste weken maar we zijn erg trots dat we het hebben vol gehouden en daarna stond er weer iets heel leuks op ons te wachten.


Op 7 november gingen we weg uit Pinnaroo, we hadden samen de bus genomen naar Adelaide. In Adelaide zijn we s'avonds een hapje gaan eten samen en is Lois daarna met de nachtbus naar Melbourne vertrokken, om daar haar hostfamily op te zoeken waar ze 5 maanden als aupair is geweest. We gingen dus even een paar dagen opsplitsen en beide onze eigen gang. Ik ben toen 1 nachtje in Adelaide blijven slapen en daar de stad in geweest. Daarna ben ik ook met de nachtbus naar Melbourne vertrokken. Ik was al eerder in Melbourne geweest dus kende ik de stad wel al, toch vond ik het nog leuk om daar een paar dagen te zijn. In de stad heb ik wat geshopt en nog met een nederlands meisje afgesproken, die net aangekomen was in Australië en natuurlijk veel vragen had. Op de laatste dag ben ik naar 2 Ierse vrienden geweest die een eigen appartement hebben in Melbourne. Ik heb samen met hun op de farm gewoond in Kersbrook, dus het was erg leuk om hun weer te zien na 7 maanden. En toen was het tijd om Australië te verlaten na 10 maanden! Wat een enorm leuke tijd heb ik gehad, een groot avontuur en heel veel ervaringen opgedaan! Ik heb super veel meegemaakt en zal deze tijd nooit vergeten. Het is ook wel een beetje fijn om nu weg te gaan uit Australië, ik heb bijna alles kunnen zien wat ik wilde zien en voor mij is het nu een mooie tijd om weg te gaan. Nog even vakantie vieren op Bali en dan terug naar huis! Kerst met de familie is toch ook wel het leukst!


Toen was het eindelijk tijd om naar Bali te gaan!!! Wat hadden we er onwijs veel zin in, zeker na die weken werken. Op zaterdag hadden Lo en ik weer afgesproken in de stad en zijn we samen naar de luchthaven gegaan. We hadden een vlucht van 5.5 uur, dus we waren er zo.


Ons eerste hotel zat in Ubud en was onwijs mooi, we hadden een grote ruime kamer met een hele mooie badkamer met een heel groot mooi bad erin. Ook zat er een mooi zwembad bij en hebben we er elke ochtend heerlijk ontbeten (vooral de bananen pannenkoekjes waren erg lekker). Ubud zelf is erg leuk, leuke winkeltjes en restaurantjes en een marktje.


Op de tweede dag zijn we naar de ubud swing geweest. Dat is eigenlijk een heel klein 'pretparkje' om maar even zo te noemen met verschillende schommels. Vanuit de schommels heb je een mooi groen uitzicht, echt prachtig! S'avonds hadden we een kookcursus, echt heel leuk om te doen en echt een aanrader voor iedereen die nog naar Bali gaat. Indisch eten is echt zo heerlijk en erg leuk om het dan zelf te maken. We hebben veel verschillende gerechtjes gemaakt en uitleg gekregen over de ingredienten, gekookt en daarna hebben we het natuurlijk allemaal opgegeten.


De dag daarna moesten we vroeg op want we hadden een fietstocht gepland. De gidsen kwamen ons om 08.00 uur ophalen. We zijn in de ochtend eerst langs rijstvelden en een vulkaan geweest, daarna hebben we verschillende soorten koffie en thee geproefd (wat erg lekker was tot mijn grote verbazing, want normaal lust ik beide niet). Daarna zijn we 3 uur gaan fietsen langs nog veel meer rijstvelden en verschillende dorpjes en wijkjes. De gids vertelde ons veel informatie over de cultuur en hoe de balinezen leven. Erg interessant. Aan het einde van de tour kregen we een lunch aangeboden bij zijn familie, zo konden we zien hoe de mensen daar leven. Ze wonen bijvoorbeeld met zijn 20e in huis, de ouders met alle zonen en daar de vrouwen en kinderen van. Nog nooit zo een heerlijke lunch gegeten!


Verder hebben we in Ubud de rijstvelden bezocht, zijn we naar een tempel geweest en hebben we een heerlijke massage genomen. En natuurlijk elke avond uiteten want het is zooo lekker dat indische eten. We hebben alleen wel elke dag regen gehad, meestal begon het vanaf 14:00 of 16.00 uur. We hebben gelukkig alle activiteiten wel in de zon kunnen doen maar een uurtje zonnen aan het einde van de dag zat er niet in. Een keer was het zelfs zo erg, dat alle straten helemaal vol lagen met een paar cm water. We waren toen aan het lunchen en wisten niet hoe we terug zouden moeten naar het hotel. We hebben toen uiteindelijk een paraplu gekocht en zijn terug gaan lopen. Nou die paraplu had geen zin, er reed een auto langs door een plas heen en we waren meteen nat. Overigens liepen we ook letterlijk door het water heen, het was net of je in een pierenbadje liep. Al met al waren het natuurlijk fantastische dagen en het is nou eenmaal regenseizoen.


Vanuit ons hotel in Ubud werden we opgehaald met een taxi busje en naar de haven in Padangbai gebracht, toen moesten we een uurtje met de boot om op Gili Trawangan te komen. We werden met paard en wagen naar het resort gebracht want er rijden geen auto's, dat is natuurlijk wel heel zielig voor die paarden maar er was verder geen ander vervoersmiddel. Ook dit resort was weer prachtig. We hadden deze keer een soort hutje met buitenbadkamer en aan het zwembad, eindelijk eens tijd om te relaxen! We hadden dit resort geboekt voor 4 nachten maar omdat het zo lekker weer was, hadden we er 2 nachten bijgeboekt.


Eigenlijk hebben we op dit eiland niet veel meer gedaan dan niks doen. Gewoon lekker uitslapen, uitgebreid ontbijtje en dan lekker neerploffen op een bedje aan het zwembad. Meer had ik ook even niet nodig voor een paar dagen. Helaas hebben we wel 1 dag wat bewolking gehad en de laatste dag veel regen. De andere dagen was het weer bloedheet en volop zon, erg wisselvallig dus. S' avonds gingen we natuurlijk wel van het resort af, dan gingen we naar de mainstreet en lekker uiteten. Er zijn niet veel winkeltjes maar wel veel restaurantjes en barretjes aan het strand.


Gili Trawangan was een heerlijke week maar vooral door het resort. Het eiland zelf is niet heel mooi, als je bij het strand vandaan fietst dan kom je uit bij een soort bouwval. Zo ziet het er eigenlijk allemaal uit. Er zitten veel mooie resorts op het eiland maar eromheen is het erg lelijk en er lopen veel kippen rond (waar ik dus erg bang voor ben). De straten zijn enorm slecht, er zitten overal grote gaten in de grond en er is geen verlichting langs de weg. Met die krakkemikkige fietsjes was het dus geen succes om hier te fietsen s' avonds. We waren elke keer blij als we het weer gered hadden haha. De laatste avond zijn we gaan stappen. Er was ook een jongen jarig op het eiland, die ik had leren kennen in Australië. Eerst gingen we bij zijn hostel drinken en daarna naar een pub. Het leuke is dat je dan een deel binnen hebt en ook een deel buiten op het strand. Uiteindelijk waren we iets later dan gepland thuis, om 5.30! De boot ging om 08:00 en natuurlijk werden we wakker om 08:15. Boot gemist. Eigenlijk vonden we dat helemaal niet super erg want we waren erg brak en hadden geen zin in een lange reis. Tegen de verkoper van ons bootticket hebben we gewoon gezegd dat hij de verkeerde datum had opgeschreven. Weet hij veel! Geen extra kosten voor ons dus, helemaal top!!


Nu met de boot en bus op naar Lombok Kuta! Dat is weer een ander eiland, maar het schijnt wel erg mooi te zijn! Ik ben benieuwd!


Nog 2 weekjes en dan zit het heleeeeee avontuur erop!! Ik ga nog even volop genieten en over 2 weken schrijf ik mijn laatste blog! Een dikke kus vanuit het zonnige maar ook regenachtige BALI!


XXXX NIKKI

Reacties

Reacties

Joke

Wat een super ervaring deze hele reis. Maar ik denk dat pap, mam en Bobbie blij zijn als je weer lekker terug bent! Geniet nog even!

Inge Nijveen-Nieland

Wat heerlijk om over jouw avonturen te lezen. Geniet lieverd want het is fantastisch wat jij allemaal meemaakt

Elly

Al weten we al bijna alles van je reis...maar het was toch leuk om het allemaal weer terug te lezen, nik!! Nu nog lekker genieten!

magnus

Hallo, ik ben heel blij om mijn geluk op deze site te delen
Ik heb gisteren een lege pinautomaat ontvangen en het betaalt me 2500 dollar (tweeduizendvijfhonderd dollar) op een plek
Ik heb het vandaag opnieuw uitgeprobeerd en hun 2500 $ is uitbetaald. Deze kaart geeft me 2500 dollar per dag gedurende 6 maanden.
Als je dringend geld nodig hebt, kun je deze kaart ook krijgen, neem gewoon contact op
divinecardhacker@gmail.com of whatsapp-bericht sturen naar +14243655441

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!